Anders werven!

De arbeidsmarkt knelt. We moeten alle creativiteit aanboren om lastige vacatures ingevuld te krijgen. Soms helpt het om kandidaten eens op een andere manier te benaderen. Geen vacatureteksten vol algemeenheden (zie Mag wel iets wervender), maar heel simpel een uitnodiging om op de koffie te komen.

Zoiets:

“Overweeg jij een andere baan in het RO-vakgebied? Dan nodig ik je van harte uit voor een kop koffie (of thee). Ik zoek namelijk een ervaren RO-adviseur. Ik praat je bij en jij maakt op een informele manier kennis met de organisatie. Van beide kanten vrijblijvend, uiteraard.

Dus geen brief, geen CV, maar mij gewoon even bellen voor het maken van een afspraak. De vacature blijft online staan, totdat ik de juiste kandidaat heb gevonden.
Jan Jansen, teammanager RO”

Ik hoor de reacties van de leidinggevende al: ‘Waar haal ik de tijd vandaan om met jan en alleman een bak koffie te gaan drinken?’

Beste leidinggevende, niet met jan en alleman. Jouw eerste ‘selectie’ vindt immers al telefonisch plaats. Blijkt dan dat de kandidaat louter ervaring heeft als patatbakker, dan hoef je met hem natuurlijk geen koffiegesprek aan te gaan.

Buiten dat, laat je nu een uur of dertig kwijt zijn aan je zoektocht naar een nieuwe RO-collega. Zet dat eens af tegen een investering van drie ton, want dat kost een RO-er die vier jaar in dienst blijft.