Mag wel iets wervender

Een wervende advertentietekst opstellen blijft een uitdaging. De veelbelovende alinea ‘Hoe ziet jouw dag eruit?’ is vaak niet meer dan wat tekst uit de generieke functiebeschrijving en een rits functie-eisen, alsof er een collega moet worden gekloond. Enkele passages uit de HR-visie doen het ook wel goed. Uiteraard mag de onmogelijke lijst met competenties niet ontbreken. We besluiten de ‘wervende’ tekst met een uiteenzetting van de arbeidsvoorwaarden, terwijl ze stuk voor stuk de normaalste zaak van de wereld zijn. Tja…, en dan die slotzin ‘Ben je enthousiast geworden, solliciteer dan…’.

Hoe dan wel?
Vergeet die competenties. Vertel gewoon wat voor type je zoekt. Een stabiele factor of een veranderaar, prestatiegericht of relativerend, dominant (of juist niet), meer confronterend of harmonieus, dat soort zaken. Vermeld wat er de komende tijd te doen is en dan heel concreet en uitnodigend. Welke rollen verwacht je van de nieuwe collega? Vraag ook eens naar zijn specifieke kwaliteiten en specialismen. Het benoemen van het maximum salaris is voldoende. De rest snappen ze wel.

Nodig sollicitanten nadrukkelijk uit om te bellen voor aanvullende informatie. Reserveer tijd in je agenda, zo van ‘op maandag 30 oktober ben ik van 13:00 tot 16:00 telefonisch bereikbaar’.

Succes!